.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نقش زنان در دفاع مقدس
زهرا مستشرق
نقش زنان در دفاع مقدس



بسم الله الرحمن الرحیم

والمومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و یطیعون الله و رسوله اولئک سیرحمهم الله ان الله عزیز حکیم.

مقدمه:
اگر بگوییم که زن با ظهور اسلام هویت پیدا کرده و از حقوق فردی و اجتماعی بهره مند شده است. سخنی به عدل و انصاف گفته ایم.
اسلام به مظلوم ترین قربانی، تاریخ، بخشیده است. بطوری که از قعر حقارت تا قله عزت، از ظلمت تا نور، و بالاخره از بندگی تا آزادگی برایش تعیین تکلیف کرده است. تا جایی که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله از جانب خدا فریاد بر می آورد که: پروردگار شما، همه را از نفس واحد آفرید و از همان ریشه، نهال وجودی زن را بیاراست.با این پیام عملا" به دفاع از حقوق زن در مقابل افکار پوسیده و شوم می پردازد.
اسلام ضمن تایید طبیعت متفاوت زن و مرد به لحاظ جسمی و روانی، همواره بر تساوی حقوق اجتماعی و سیاسی و اقتصادی آنان تاکید ورزیده و به اقتضای سرشت زن و مرد، مسئولیتها و فعالیتهای متفاوتی را برای آنها مشخص کرده و مزد و ثواب آنها را در تحصیل اعمال صالح و کمالات معنوی نیز یکسان دیده است.از همه مهمتر این که قرآن کریم زن را یکی از آیات خداوندی و عامل ثبات و آرامش محیط خانواده و اجتماع معرفی می کند و مردان را به بهره گیری مناسب از این وجود شریف و ارزشمند توصیه می فرماید تا در تربیت فرزندان و تضمین سلامت و بقای نسل بشری، از این مظهر رحمت خداوند محروم نمانند.
1- روحیه و صلابت بانوان ایرانی
هشت سال دفاع مقدس، اگر چه روایت مردان صبور، و غیرتمند است که دلیرانه جنگیدند و پیروزی را برای ما به ارمغان آوردند. لیکن در تیتر این حماسه حدیث فداکاری، صبوری و استقامت بانوان نیز هست. بانوانی که اگر نبودند و تنهایی و رنج ها و مشقت های زندگی را به جان نمی خریدند، بی شک هرگز زمینه پیروزی مهیا نمی شد.
تامین نیروهای عظیم رزمنده توسط مردم که با بدرقه مادران و همسران بسوی جبهه ها روانه گشتند و حضور انبوه خواهران برای انجام کارهایی ولو به ظاهر ساده و جزئی در تمامی جبهه ها و پشت جبهه ها، تدارکات و پشتیبانی مناطق جنگی مشاهده می گردید، بطوری که قبل از اینکه تشکیلات منسجمی از طرف سپاه برای جمع آوری و تدارکات پشتیبانی بوجود آید زنان از همان روزهای نخست جنگ در خط مقدم جبهه حضور یافته، تدارکات و پشتیبانی مناطق جنگی را به عهده داشتند. مهم تر از اینها خطر از بین رفتن روحیه بود. که حضور فعال بانوان باعث ایجاد روحیه قوی در میان رزمندگان شده بود و اگر چنین نبود می بایستی منتظر رشد فرهنگ تسلیم طلبی و در نهایت دچار شکست و انهدام می شدیم.
یکی از ضروری ترین ارکان حرکت زنان مسلمان، حفظ روحیه خود و افراد خانواده بود.زنان ما در صحنه های حمایت و تدارک جنگ و نیز استقامت در برابر حملات هوایی و موشکی دشمن به شهرها، نشان دادند که می توانند ایفاگر نقش اصلی برقراری آرامش در خانواده باشند. روحیه بانوان ایرانی که بی اعتنا به تهدیدات جبهه باطل، طفل شیرخوار خود را بر سر دست گرفته و با تمسخر به یاوه گوئی ها دشمن، اینگونه مایه افتخار و دلگرمی مردان صحنه رزم گردیده اند ستودنی است.زنی را که عصاره وجود و محصول عمرش را خالصانه رهسپار جبهه ها می ساخت و از آتش حرق دشمن در خانه اش هراسی نداشت، باید به دیده احترام نگریست.به سراغ زنانی برویم که با صفا و صداقت بر بالین همسر مصدوم خود بیدار می نشینند و غمخوار و شریک درد او هستند برویم، آنان که فصلی تازه از خلوص و عشق را در اوراق هستی بشر می گشایند و قدم در راهی می گذارند که ناامیدها را به امید مبدل و زندگی را به این زیور اراسته می گردانند و این توفیق را از آن خداوند بزرگ می دانند. و چه آگاه زنانی که نور از زهره زهرا گرفتند و در اغاز ین روزهای زندگی مشترک، همسران خویش را تجهیز به نبرد با دشمنان دین نمودند و از خوشی های زودگذر دنیا دل کنده و دل به معنویت آخرت سپردند.
2- انواع حضور در دفاع مقدس
بانوان مسلمان ما به برکت مهر با افتخار، کنیزی خدا را که به همراه داشتند و زیر باران این رحمت واسعه دل را به دریا زدن از آسایش و مادیات گذشتند. و قدم در راه جهاد به خاطر خدا، محور زندگی خود قلمداد کردند. و لحظه لحظه عمر خود در هشت سال دفاع مقدس خواستار نوشیدن شراب وصل حضرت احدیت بودند. در اولین نگاه حضور مستقیم در جبهه ها آنچه مطرح می شود. بر شمردن حضور زنان در دفاع مقدس که به طور مستقیم زنان خود اسلحه به دوش گرفتند؟ چه تعداد برای پرستاری، امدادرسانی و خدمت به جبهه ها و پشت جبهه ها رفتند؟ چه تعداد در بیمارستانهای صحرایی انجام وظیفه کردند؟ چه تعداد برای اطلاع رسانی و باقی ماندن این هشت سال دفاع مقدس به صورت خبرنگار، عکاس، نقاش، شاعر ، نویسنده، داستان پرداز، روزنامه نگار و فیلم ساز و در یک کلام هنرمندان که در زمره مدافعان حقیقت، ثبت کرده اند. و با پشت صحنه های شجاعت و شهامت و ایثار، زندگی خود را معنا کردند.
با درج مطالب فوق با دو حضور سیاسی و فرهنگی بانوی ایرانی از خود خاطره به جا گذاشته و با دست پرتوان خود این حرکات را هدایت و سازماندهی نموده اند. و لحظه ای از حرکت باز نیستاده اند.
3- بیداری بانوان و انقلاب اسلامی ایران
در زمان رضا پهلوی ملعون که اصول پیشرفت را برکشف حجاب زنان ایران تفسیر کرده بود. و حتی به زور هم شده با کشیدن حجاب از سر زنان ایرانی می خواست ایران را تبدیل به یک کشور پیشرفته و با تمدن جلوه دهد. که به گمان عقل ناقص خودش پیشرفت و تمدن را بر بی حجابی تعبیر کرده بود. این بیداری زنان مومن بوده که با مبارزه علیه این اقدام مشمئز کننده افکار طاغوت، با مقاومت و حتی حبس کردن خودشان (زنان مومن) در خانه هایشان جلوی این فرهنگ غربی که ارمغان پهلوی بوده را گرفتند. و پیروز شدند.
بیداری زنان نسبت به حقیقت ماجرا و اعمال ننگین رضا پهلوی و فرزند هوسبازش بوده، که اگر بگوییم یکی از علل وقوع و تصمیم گیری زنان و همراهی با مردانشان جهت براندازی حکومت ننگین طاغوت بوده است حرفی به گزاف نگفته ایم. زیرا تحول عظیم در زنان در حفظ حجاب نشان می دهد که حضور کارساز زنان را در مسائل اجتماعی و سیاسی نباید نادیده گرفت. روح لطیف و طبع آرام زنان در جامعه می تواند، مانع تجاوز و غارتگری و خوی خشن مردانه شود. چرا که یکی از محاسن حجاب هم می تواند جلوی تجاوز و غارتگری را سد کند. به مصداق این گفته گریزی می زنم به شهدا و بازماندگان کربلا، خطبه های امام حسین علیه السلام با خطبه های زینب کبری (سلام الله علیها) در کوفه، تنها در شنوندگان آنهاست. شنوندگان خطبه های بلند و عمیق سالار شهیدان، مردانی تند خو و خشن بودند که نه تنها به خود نیامدند، بلکه به طفل شیرخواره او هم رحم نکردند و خیمه گاه او را با وجود کودکان خردسال در آن به آتش کشیدند. اما شنوندگان خطبه زینب (ع) زنان کوفه بودند که در بدو ورود کاروان اسرا آثار معصومیت و مظلومیت را در آنان مشاهده کردند. و با سخنان پرشور پیام اور کربلا متحیرانه کوفه را به اتش کشیدند. و بر عمل ننگین مردان خود لعن و نفرین فرستادند. زنان با بصیرت، زمانه خویش را خوب می شناسند و حق را از باطل تشخیص داده و مولفه های نفاق را دانسته و در دفاع از اسلام و ولایت دچار تردید نمی شوند و در مواقع لزوم در صحنه های مختلف حضور می یابند.
4- نقش بانوان در هشت سال دفاع مقدس
ذکر موارد ذیل مقاومت و پایداری تحسین برانگیز خواهران و مادران ما را نشان می دهد.
- تشویق مردان و فرزندان به فداکاری بیشتر در راه و خط امام راحل.
- عهده داری تبلیغات روانی جنگ در جهت بهره گیری از حداکثر توان رزمندگان در راه مبارزه.
- کمک های پشتیبانی بر اساس امکانات موجود و بستن زخمهای سطحی مردان و روانه کردن دوباره آنان به سوی میدان.
- بدرقه مردان تا میدان نبرد به همراه دعا و ثنای موثر
- حمایت های تدافعی از رزمندگان که منجر به شهادت برخی از آنان شده بود.
- دلجویی از کودکان و حفظ حریم خانه هایشان و برخورد انتقامجویانه با دشمنان در زمانی که خرمشهر به خونین شهر بدل شده بود.
- در سنگر خانواده فرزندان لایق و با ایمان و شجاع را پرورش می دهند تا اماده پیکار با دشمنان شوند.
- مدیریت و اداره خانواده در غیاب شوهر و تامین مایحتاج زندگی و حتی لوازمی که شوهر در جبهه نیاز دارد.
- تداوم اهداف شوهر در صورت شهادت او و ابلاغ پیام خون و تحکیم فرهنگ شهادت در محیط جامعه.
- حفظ فرزندان شهید و تربیت صحیح آنها بر اساس موازین اعتقادات شوهر و پاسخگویی به نیازهای اخلاقی و روانی فرزندان و پرکردن خلاء حضور پدر در خانواده.
نتیجه
خداوند باری تعالی هر گونه مقدراتی را که مقرر فرمود و آنان هم به اختیار خود به سوی جایگاه شهادت، جانبازی، آزادگی، تعیین شده خویش رفتند. ما فرزندان انقلاب اسلامی ، پیرو پرچمدار معمار کبیر انقلاب امام راحل قدس الله نفس زکیه بسیار مفتخریم و همه پیشامدهای در این راه ( منظور تداوم و مستمر حفظ کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی) هرچند سختی، رنج باشد در دیدگانمان جز زیبایی نمی بینیم. و به فرموده امام عزیز حضور زنان در صحنه سیاسی و اجتماعی نه تنها لازم، بلکه واجب و ضروری است و زن باید در مقررات اساسی مملکت دخالت کند.
ضمنا" با گذشت نزدیک به دو دهه پس از دفاع مقدس، بخش زیادی از زنان ایرانی، هم چنان با رعایت ارزش ها و حدود اسلامی در صحنه حاضرند، ولی دور شدن از سال های دفاع مقدس فاصله نسل جدید از نسل های قدیمی تر، تهاجم یا شبیخون فرهنگی و ... اندکی حضور پرشور و حجاب اسلامی زنان را تحت الشعاع قرار داده، که البته با حضور فعال تر توده زنان مسلمان در صحنه و اگاهی و اطلاع رسانی در باره مزایای حجاب جهت پاس داشت، ارکان خانواده، تربیت اجتماعی و برای حضور فعال در جامعه جهت همکاری سیاسی، اجتماعی و فرهنگی همگام با مردان باید همچنان تمام ارزشها همانند قبل حفظ شود.
در حال حاضر هم بانوان محجبه به جانفشانی برای مملکت اسلامی ایران فکر می کنند. در آخر خدایا برای سلامتی رهبرمعظم که چشم و چراغ ملت ایران هستند دعا می کنم و خواستارم از عمر من بکاهد بر عمر او بیفزا .
و من الله توفیق
نویسنده( زهرا مستشرق)

منابع
1- زن و دفاع در اسلام، منصوری لاریجانی
2- مشارکت سیاسی زنان در ایران، نسرین مصفا
3- زنان و تغییرات اجتماعی، بهجت یزد خواستی
4- جایگاه زن در اندیشه امام
5- نشریه زن و دفاع مقدس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

م.م 1 مهر 1389
با تشكر از مقاله زيبا و شور انگيز شما خواهر ارزشي و الگوي زهرايي در جامعه اسلامي
نا شناس 1 مهر 1389
بسيار مطلب جالبي بود و اين مصداق حضور زن در دفاع مقدس و در اين دوران كه حجمه ناتو فرهنگي مي باشد هست و اين خانم محترمه توانسته به عنوان يك زن مسلمان به اين ارزشهاي ديني و معنوي دست يابد انشا..الله كه خداوند توفيق روز افزون جهت كسب معارف عنايت بفرمايد .
نا شناس 4 مهر 1389
سلام
مقاله خیلی جالب و پرمحتوایی هست سبک نوشتارتان کوتاه کوتاه یا همان نوشته شلاقی است که خواننده را به حال و هوای جنگ می برد و بیشتر به زحمت و کمک زنان و مادران عزیز آشنا می کند دستتان درد نکند از نوشتارتان هم لذت بردم و هم بهره . شاد و سلامت باشید.
لبیک. ساری 5 مهر 1389
خانم مستشرق نگران نباش چون دشمنان نتوانسته اند تاکنون با هجمه های سنگین خود تزلزلی در منزلت زن مسلمان ایجاد کنند . بعد از 20 سال که از هشت سال دفاع مقدس می گذرد، اکنون وقت ان رسیده است که این شخصیت تثبیت شده، با ساختارهای مناسب معیارهای ارزشی تعریف شود.
ال. ک 5 مهر 1389
همان طور که خواهران و مادران ما در هشت سال دفاع مقدس حماسه ها آفریدن و دوش به دوش برادران در پیروزی و زحمات سهیم بودند. انشاء الله در این جنگ نرم که مشخص نیست تیر از چه ناحیه ای شلیک می شود. در تعلیم و تربیت فرزندان خود همانند هشت سال دفاع مقدس با کیاست و درایت کوشا باشند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.077 seconds.